Η δυσανεξία στην κριτική και οι
«αυλές» στο Facebook
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Αναγκαστικά όχι
πάντα θετικής. Στο καλλιτεχνικό στερέωμα παραμένει ισχυρή η θέση που διατύπωσαν
στις αρχές του 19ου αι. εκλεκτοί εκπρόσωποι του ρομαντισμού: οι καλλιτέχνες
είναι κάτι σαν προφήτες και οραματιστές. Αυτή η υπερβατική, αν όχι και
μυστικιστική, πίστη στον ρόλο τους, κάνει πολλούς σημερινούς καλλιτέχνες να
υποστηρίζουν ότι η δουλειά τους είναι υπεράνω κριτικής. Κι ενώ διεκδικούν το
δικαίωμα της ασέβειας στο κλασικό, στην παράδοση, στο κατεστημένο και στους
θεσμούς, τολμώντας συχνά να είναι προκλητικοί ή και δυσάρεστοι στους ανίδεους
και βολεμένους θεατές (αίτημα ιδιαιτέρως ισχυρό στα αβάντ-γκαρντ κινήματα των
αρχών του 20ού αι. που αναπαράγεται σήμερα ερήμην του παλιού διακυβεύματος),
απαιτούν η κριτική να είναι σεβαστική, να μην τολμά να εκφράσει αντιρρήσεις.
Αλλά το ρομαντικό κίνημα ήταν φύσει και θέσει επαναστατικό, επιδίωξε τη ρήξη με
τον ακαδημαϊσμό και με κατεστημένες, ακλόνητες επί αιώνες, συμβάσεις. Οι
εκατοντάδες που κάνουν θέατρο στην Αθήνα σήμερα είναι προφήτες και οραματιστές;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου